Brinkgreverweg, station van de Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij1900{12905404-0364-51C4-E050-4C91A4062E7A}
De spoorwegovergang bij de Brinkgreverweg. Rechts het station van de Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij (H.IJ.S.M.).1905{AA772D10-27A4-4B4A-A89E-16DFD9132BD3}
Houten loopbrug over het spoor bij het station van de Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij, ter hoogte van de Brinkgreverweg. De brug diende om het overstappen van de passagiers van de noord-zuid lijn (Zwolle-Deventer-Zutphen) naar de oost-west lijn (Almelo-Deventer-Apeldoorn) aan de overzijde gemakkelijker te maken.1905{C905E6D4-A8EE-4EBC-B5C3-EA8606F89CC6}
Station en perron van de Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij.1905{D9270A31-57A4-46D0-B8D4-E9B5295DC74E}
Spoorwegemplacement en stationsgebouw van de Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij. Op de achtergrond de hoge loopbrug over het spoor.1900{5D9EE2FB-ACAC-4672-B08F-8E94A0A6315F}
Houten loopbrug over het spoor bij het station van de Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij, ter hoogte van de Brinkgreverweg. De brug diende om het overstappen van de passagiers van de noord-zuid lijn (Zwolle-Deventer-Zutphen) naar de oost-west lijn (Almelo-Deventer-Apeldoorn) aan de overzijde gemakkelijker te maken.1900{D6D60C65-6BA8-4EB9-977F-2855AB67617B}
Houten loopbrug over het spoor bij het station van de Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij aan de Diepenveenseweg nabij de Brinkgreverweg. De brug diende om het overstappen van de passagiers van de noord-zuid lijn (Zwolle-Deventer-Zutphen) naar de oost-west lijn (Almelo-Deventer-Apeldoorn) aan de overzijde gemakkelijker te maken.1910{188DCBEE-865C-4177-B686-0EEAEAC60D18}
Honderd jaar geleden in de Zwolsche Courant De Nederlandse Spoorwegen bestaan pas sinds 1938 – toen er al een eeuw treinen reden in Nederland. Tot die tijd waren er privémaatschappijen, die zich, weliswaar onder regie of toch tenminste in overleg met de Staat der Nederlanden, onderling vrolijk beconcurreerden. De twee belangrijksten waren het Staatsspoor (destijds afgekort als S.S. – een afkorting die later, en zeker na de oorlog, minder bruikbaar werd) en de H.IJ.S.M., de Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij. Eind 1916 kondigt zich een fusie tussen juist deze twee aan, die ...
Vanaf de tweede wereldoorlog nam de mobiliteit in ons land sterk toe. In onze stad uitte zich dit in de sterke uitbreiding van het aantal wegen. De auto werd vanaf de jaren vijftig een populair vervoersmiddel. Daarnaast nam ook het gebruik van het openbaar vervoer toe. Hieronder gaan we in op de historie van de drie bekendste Almelose busstations. Begin 1902 sloot de Gemeente Almelo voor het eerst een overeenkomst met de Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij (voorloper van de Nederlandse Spoorwegen) over het onderhoud en beheer van het busstation bij het Stationsplein. Deze overeenkoms...
Het huisorgaan van de IJsselacademie is verschenen in de periode 1977-2005. Het tijdschrift bevat nieuws, boekuitgaven en artikelen over de toenmalige onderzoeksgebieden van de IJsselacademie: streektaal, geschiedenis en flora & fauna. NL_ZlIJA_9 JGN_Nr 3_OCR.pdf
Inventaris van de hinderwetvergunningen van de gemeenten Stad Almelo (1831) 1875-1913 en Ambt Almelo (1825) 1875-1913NL-AlmHA_AI008
Over het fabrieksspoor van HEEMAF werden tientallen jaren grondstoffen en brandstoffen aangevoerd en producten afgevoerd. Foto’s van het fabrieksspoor geven een fraai beeld van de in de loop der tijden geproduceerde producten, hun soms verre bestemming en en de wijze waarop ze vervoerd werden. Ook is interessant om te zien hoe op een beperkt sporenplan vele taken konden worden volbracht.